DEPRESYONDA MISINIZ?


DEPRESYONDA MISINIZ?

Depresyon semptomlarını tanımak, depresyonun, yani bipolar bozukluğun, ya da distimi denen uzun süreli düşük düzeyde depresyonun sizi nasıl etkilediğini daha derinden kavrayabilme yolunda işe yarar bir ilk adım olabilir. Bu sizin doktorla ya da terapistle bir tartışma açmanıza da yardımcı olabilir.

Ancak, bunun gibi kendi kendine yapılan testlerle depresyon ya da başka bir zihinsel hastalık tanısı koyulamayacağını bilmelisiniz. Testler bunu başarabilse bile, kendinizdeki semptomları hafife almanız ya da gözden kaçırmanız çok kolaydır. Aşağıdaki kontrol listesinin üstünden bir arkadaşınız ya da bir yakınınızla birlikte geçmek yararlı olabilir. Bu testi yaptıktan sonra depresyonda olduğunuzu düşünürseniz ya da merak ettiğiniz veya sormak istediğiniz başka şeyler olursa, doktorunuzla veya terapistinizle konuşun.

Depresyon Kontrol Listesi

Önce, iki hafta ya da daha uzun zamandır yaşadığınız depresyon semptomlarını işaretleyin. Her gün, günün büyük bir bölümünde olan semptomlara odaklanın. 

□ Kendimi kederli ya da sinirli hissediyorum.

□ Her zaman zevk aldığım etkinliklere olan ilgimi kaybettim.

□ Her zamankinden daha az yiyorum ve kilo kaybettim, ya da her zamankinden daha fazla yiyorum ve kilo aldım.

□ Her zamankinden daha az veya daha çok uyuyorum.

□ Enerjim azaldı ya da çoğu zaman kendimi yorgun hissediyorum.

□ Kendimi endişeli hissediyorum ve yerimde sakince durmayı başaramıyorum.

□ Kendimi suçlu ya da değersiz hissediyorum.

□ Konsantrasyon güçlüğü çekiyorum ya da karar vermekte zorlanıyorum.

□ Sık sık ölümü ya da intiharı düşünüyorum, bir intihar planı yaptım ya da intihar girişiminde bulundum.


Şimdi, bu süre boyunca fark ettiğiniz diğer semptomları düşünün.

□ Kendimi umutsuz hissediyorum.

□ Fanteziler de dahil, cinselliğe duyduğum ilgiyi kaybettim.

□ Baş ağrılarım, ağrı ve sızılarım, sindirim güçlüğüm ya da başka fiziksel semptomlarım var.


Testin Değerlendirilmesi

Depresyon kontrol listesinde ilk iki cümleden en az biri dahil toplam beş ya da daha fazla cümleyi işaretlediyseniz, ağır bir depresyon geçiriyor olabilirsiniz. İlk iki cümleden en az biri dahil toplam daha az cümle işaretlediyseniz, daha hafif bir depresyon ya da distimi geçiriyor olabilirsiniz. Her iki durumda da doktorunuz yardım için bir tedavi tavsiye edebilecektir.

Kaynak: Dr. Mason W. Freeman – Christine Junge / “Kolesterolünüzü Nasıl Düşürebilirsiniz” kitabından / Optimist Yayınları


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder